חסר רכיב

גודריץ' יהודה

גודריץ' יהודה
-
15/12/1889 - 19/12/1958

קורות חיים:  

 

יהודה נולד בנר ראשון של חנוכה – 15.12.1889.
באזור באקו שברוסיה. המשפחה הייתה חילונית והם קיימו רק מספר מנהגים יהודיים, כמו – ברית מילה וחתונה יהודית.
אמו נפטרה בגיל צעיר ואחותו גידלה את הילדים.
יהודה למד בגימנסיה. זמן מה לאחר שמהפכת 1905 ברוסיה נכשלה, היגרה המשפחה לקנדה וחייתה שם בקרב הקהילה היהודית ושם נוצר הקשר לציונות. יהודה למד חקלאות באוניברסיטה לקראת עלייתו לארץ. כדי ללמוד חקלאות היה עליו לדעת אנגלית ולשם כך הלך לבי"ס יסודי ולמד עם ילדים קטנים, אולם גם קרא והתעניין, בנושאים כללים, הקרובים לשטח עיסוקיו, כך שמוריו באוניברסיטה התרשמו מידיעותיו הרחבות למרות בעיות השפה. אולם, בפרוץ מלה"ע הראשונה התגייס לגדוד העברי, במטרה להלחם בארץ ישראל. בדרך מקנדה לארץ התארחו בלונדון אצל משפחה יהודית ציונית. שטיפלה בחיילים, ושם נפגש יהודה בבת המשפחה, חנה. הזוג המשיך להתכתב בזמן שירותו של יהודה בא"י. בגמר המלחמה קיבלו הסטודנטים שבין החיילים שחרור מוקדם והאוניברסיטה אפשרה להם ללמוד בקורסים מזורזים ע"מ לקבל תואר מהנדס חקלאי.
לאחר סיום הלימודים חזר יהודה לאנגליה ושם ב-1921 נשא את חנה לאשה. הכוונה הייתה לעלות לארץ, אולם העלייה נדחתה מסיבות שונות, בינתיים עסק יהודה בחקלאות, תחילה בחברת מחלבות ואחר כך כבעל משק עופות משל עצמו. הם היו המשפחה היהודית היחידה בסביבה אם כי לא דתית. אולם הבית היה בית חם וציוני, תמיד התארחו אצלם שליחים וסטודנטים מהארץ. במשק שלהם קיימה תנועת "הבונים" את אחת ההכשרות החקלאיות הראשונות, בו עסקו החניכים בהכנות לעלייה ארצה.
ב-1936 עלתה המשפחה לארץ.
יהודה עסק שנים רבות בהדרכה חקלאית ביישובי "רסקו" של המעמד הבינוני (כפר שמריהו,שבי ציון ועוד) ובתקופה זו החזיק תמיד לול קטן, ליד ביתו בשכונת בורכוב ואחר כך בכפר שמריהו. הוא הביא ארצה שיטות עבודה, שנחשבו אז כמהפכניות, והחדיר אותן ללולים בארץ. הוא גם כתב מאמרים בנושא זה בעיתונות המקצועית בארץ. אחר כך עברו לכפר אז"ר שם נשאר עד שנאלץ לוותר על המשק, בעיקר מסיבות בריאות והחליט לעבור לבניו בבארי.
נפטר בחנוכה 19.12.1958.

 

יהי זכרו ברוך


 

חסר רכיב